Inclu-zo! – inzicht krijgen, keuzes maken en stappen zetten
Serious game die inzicht geeft in de uitdagingen en mogelijkheden van inclusief onderwijs.

Deze organisaties spelen al Inclu-zo!
Waarom dit spel?
In de praktijk ervaren we dat keuzes over inclusief onderwijs vaak abstract blijven; verschillende betrokkenen andere beelden hebben bij wat inclusie betekent; spanningen ontstaan tussen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
Inclu-zo! keuzes maken en stappen zetten maakt deze spanningen concreet en bespreekbaar. Het spel helpt teams, schoolleiders en bestuurders om niet alleen te praten óver inclusief onderwijs, maar het samen te ervaren, te doorleven en richting te geven.
Wat zit er in het Inclu-zo Spel?
Speldoos

De speldoos bevat:

Online omgeving

De online omgeving bevat:

Waar kun je het Inclu-zo spel voor inzetten?
Inclu-zo! is meer dan een spel: het is een werkvorm voor belangrijke momenten in beleid en teamontwikkeling. In het spel wordt zowel de huidige situatie als de gewenste situatie ‘5-jaars ambitie’ in beeld gebracht.
Je kunt het inzetten bij:
Het in beeld brengen van de huidige en gewenste situatie van je team, schoolorganisatie of samenwerkingsverband.
Teamdagen, studiedagen of bijeenkomsten van een swv, bestuur of schoolteam waar koers en samenwerking centraal staan.
Het ontwikkelen of evalueren van een ondersteuningsplan.
Het bespreken of herijken van jullie strategische koers.

Praktisch in gebruik
Speelduur
2 uur
Gemiddelde speelduur per sessie. Compact, maar intensief genoeg om impact te maken.
Aantal spelers per speldoos
4–10 Spelers
Per speldoos speel je met een compacte groep. Zo blijft iedereen actief betrokken.
max aantal deelnemers
10 Deelnemers
Wil je het spel in grotere groepen spelen, kan dit door meerdere speldozen tegelijk inzetten. Zo spelen verschillende teams parallel hetzelfde spel en vergroot je de opbrengst van de sessie.
Voorbereidingstijd CA.
2 weken
Na ontvangst van de speldoos heb je ongeveer twee weken voorbereidingstijd nodig. Dankzij checklists, hand-outs en kennisclips ontvang je alle informatie om deelnemers en spelbegeleiders goed voor te bereiden, zodat je op de speldag zelf volledig de ruimte hebt voor het gesprek.
Scoreformulier, maak opbrengsten tastbaar
Tijdens het spel vult de gespreksleider het scoreformulier in. Daarin worden zowel de huidige situatie als de gewenste koers (5-jaars ambitie) vastgelegd. Dit document geeft direct inzicht in keuzes, verschillen en overeenkomsten. Zo kan het spelresultaat meteen dienen als input voor beleidsvorming, evaluaties of teamontwikkeling.
Wat anderen zeggen
Scholen en teams delen hun ervaringen met Inclu-zo!
Bestel nu Inclu-zo! – keuzes maken en stappen zetten
Prijsinformatie
* Exclusief btw. Bij afrekening wordt btw toegevoegd.
Missie van het Instituut voor Inclusief Onderwijs
Het Instituut voor Inclusief Onderwijs is een sociale onderneming met de missie om materialen en kennis te ontwikkelen die het onderwijsveld morgen verder helpen. Opbrengsten uit de verkoop zetten we in voor de doorontwikkeling van het spel (o.a. voor andere doelgroepen) en voor onderzoek en publicaties over inclusief onderwijs.
Bestel het vandaag

Gebruik & voorwaarden
Het spel Inclu-zo! is ontwikkeld met publieke middelen.

Inclu-zo! kent twee varianten:
Bestuur & schoolleiding
Schoolteams
Elke variant heeft eigen opdrachten en reflectiesets, zodat het spel altijd aansluit bij jullie context. Met één speldoos heb je toegang tot beide varianten, waardoor je het spel met verschillende groepen in je organisatie kunt spelen.
Gebaseerd op theorie & praktijk
Dit spel is ontwikkeld vanuit het gedachtegoed van het boek Van individueel naar inclusief onderwijs (Bert Wienen, 2023) en het Model van Concurrerende Waarden bij Onderwijs en Ondersteuning (Willeke Doornbos & Mirjam van Oers, 2025). Zo koppelt Inclu-zo! theorie en praktijk en maakt het ingewikkelde keuzes concreet en bespreekbaar.
Begeleiding volledig ontzorgd
Bij elk spel hoort een organisator en één of meer spelleiders.
Zij worden volledig ondersteund met:
Handleiding en afvinklijsten voor voorbereiding en uitvoering
Kennisclips en hand-outs via de online omgeving
Tips en voorbeeldscripts voor spelbegeleiders en organisator
Zo heb je alles in huis om het spel zelfstandig te begeleiden – zonder externe begeleiding in te huren voor een studiedag of evaluatiebijeenkomst. Reken op ca. 2 weken voorbereidingstijd na ontvangst van het spel.
Veelgestelde vragen
A: Na het plaatsen van je bestelling ontvang je eerst een factuur. Zodra de factuur is betaald, wordt het spel zo snel mogelijk verzonden.
A: Ja, het spel wordt geleverd inclusief een duidelijke speluitleg en handleiding.
A: Het spel kan eenvoudig besteld worden via onze website.
A: Een gemiddeld potje van het spel duurt ongeveer twee uur.
- Per groep van 4 tot 10 spelers is er een speldoos (ca. 5-6 spelers per groep is optimaal);
- Ca. twee uur ongestoorde speeltijd;
- Een fijne ruimte met per groep een tafel en stoelen;
- Een organisator die de voorbereiding coördineert;
- Een spelbegeleider per groep, die het proces kan begeleiden;
- Voorbereiding door de deelnemers met een korte inleidende opdracht.
De opzet is hetzelfde, maar de opdrachten zijn toegespitst op de verschillende rollen.
A: In ongeveer twee uur tijd duik je aan de hand van allerlei opdrachten in de wereld van inclusief onderwijs. Dit doe je in een kleine groep van 4 tot 10 collega’s. Samen onderzoek je waar jullie nu staan (vertrekpunt), welke ambities je hebt voor de komende 5 jaar en welke keuzes en spanningen daarbij horen.
A: Een speldoos met fraai vormgegeven spelmateriaal; Een online omgeving met alle opdrachten en werkvormen; Ondersteunende materialen, zoals kennisclips, hand-outs en tips voor de organisator
A: Op team- of studiedagen; Als onderdeel van koersgesprekken in het schoolbestuur of samenwerkingsverband; Bij de ontwikkeling of evaluatie van het ondersteuningsplan; Op andere momenten waarin de samenwerking rond inclusie centraal staat.
Heb je een andere vraag?